انواع رنگ های صنعتی

جهت دسته بندی رنگ صنعتی می توان شرایط مختلفی را در نظر گرفت. به عنوان مثال می توان براساس نوع رزین، نوع حلال و یا لایه مصرفی رنگ، دسته بندی هایی را انجام داد. رنگ صنعتی اپوکسی، رنگ صنعتی پلی یورتان، رنگ صنعتی کولتار اپوکسی و… در دسته بندی رزین قرار گرفته و رنگ صنعتی پایه حلالی، رنگ صنعتی بدون حلال یا solvent free در دسته بندی حلالی قرار داده می شود. همچنین رنگ صنعتی آستر، رنگ صنعتی میانی، رنگ صنعتی رویه نیز بر اساس لایه مصرفی دسته بندی شده است. مهم ترین و پرکاربرد ترین دسته بندی، دسته بندی براساس نوع رزین است.

معرفی رنگ صنعتی اپوکسی

برای معرفی رنگ صنعتی اپوکسی باید به این نکته اشاره کرد که این رنگ در تمامی صنایع نفت و گاز و پتروشیمی، صنایع آب و فاضلاب، صنایع فولاد، صنایع استراکچرسازی، صنایع نیروگاهی و سایر صنایعی که در آن حفاظت از فلز و جلوگیری از خوردگی مهم می باشد، کاربرد بسیار وسیعی داشته و در حقیقت مهم ترین نوع رنگ صنعتی به شمار می آید.

این رنگ مقاومت بسیار مناسبی در برابر عوامل خوردگی داشته و بیشتر به عنوان لایه آستری و لایه میانی مورد استفاده قرار می گیرد. ضعف این رنگ، عدم مقاومت در برابر اشعه UV خورشید می باشد که باعث می گردد نتوان در محیط باز به عنوان لایه نهایی مورد استفاده قرار داد. انواع رنگ صنعتی اپوکسی را به شرح ذیل می توان معرفی نمود:

رنگ صنعتی آستر زینک ریچ اپوکسی zinc rich epoxy primer
رنگ صنعتی آستر زینک کرومات اپوکسی zinc chromate epoxy primer
رنگ صنعتی آستر زینک فسفات اپوکسی zinc phosphate epoxy primer
رنگ صنعتی آستر اکسید آهن اخرایی اپوکسی iron oxide epoxy primer
رنگ صنعتی میانی High build اپوکسی پلی آمید High build epoxy mid coat
رنگ صنعتی میانی MIO اپوکسی پلی آمید Mio epoxy mid coat
رنگ صنعتی رویه اپوکسی پلی آمید epoxy top coat
رنگ صنعتی آستر اپوکسی پلی آمین مقاوم شیمیایی epoxy polyamine primer
رنگ صنعتی رویه اپوکسی پلی آمین مقاوم شیمیایی epoxy polyamine mid coat
رنگ صنعتی اپوکسی پلی آمین گلس فلیک Glass flake epoxy polyamine

رنگ‌ صنعتی رنگ رویه پلی یورتان براق، نیمه براق و مات

این محصول بر پایه رزین اکریلیک پلی ال و سخت کننده ایزوسیانات طراحی شده است. و در این حالت بعنوان لایه نهایی میتواند نقش بسزایی در محافظت سطوح فلزی در‌برابر عوامل‌جوی ایفا نماید. این رنگ فیلمی با چسبندگی و سختی بالا بر روی سطوح فلزی ایجاد نموده است. ولذا در محیط‌های جوی حاد بخصوص در برابر تغییرات آب‌و‌هوایی، پایداری بسیار خوب از خود نشان می‌دهد. از خصوصیات بارز این محصول مقاومت در برابر اشعه ماوراء بنفش نور خورشید و انعطاف پذیری بالای فیلم آن می‌باشد.
کاربرد این پوشش بعنوان لایه نهایی بر‌روی سازه‌های فلزی، انواع تجهیزات و تاسیسات کارخانه‌ها، نیروگاه‌ها، پالایشگاه‌ها، کارخانجات پتروشیمی، سکو‌های خارج از‌آب، پل‌ها میباشد.و نیز‌بر‌روی سطوح خارجی مخازن و‌لوله‌های انتقال مواد‌سوختی و‌صنایع خودرویی می‌باشد.

رنگ سوله

این محصول بر پایه رزین آلکیدی بوده و قابل استفاده بر سطوح فلزی می باشد .در ساخت این محصول از پیگمنت های ضد خوردگی نظیر زینک فسفات – زینک کرومات استفاده می شود . این محصول که چسبندگی زیادی دارد ، در فام های مختلف تولید می گردد و به عنوان لایه اول بر روی انواع سطوح به کار می رود .

رنگ اپوکسی استر هوا خشک (آستری – رویه )

این محصول بر پایه رزین های آلکیدی اصلاح شده و با رزین اپوکسی (اپوکسی – استری ) بوده و جهت استفاده بر روی سطوح فلزی در مواردی که سرعت خشک شدن و مقاومت شیمیایی مهم است به کار می رود .

این نوع رنگ دارای چسبندگی زیاد و خواص فیزیکی – مکانیکی مناسبی بوده و در فام های مختلفی تولید می گردد .

رنگ کولتار اپوکسی

این محصول بر پایه رزین های اکریلیک سخت شونده با پلی ایزوسیانات بوده و با توجه به مقاومت نوری ، مقاومت شیمیایی و سختی بالایی که دارد ، معمولا به عنوان رنگ رویه بر روی رنگ های اپوکسی به کار می رود . این محصول در فام های مختلف تولید می گردد .

آستری های حفاظتی اپوکسی دوجزئی

رنگ صنعتی پلی یورتان چیست؟

رنگ صنعتی پلی یورتان (Polyurethane) از دیگر رنگ های صنعتی است که کاربرد بسیار وسیعی در صنایع مختلف نفت، گاز و پتروشیمی، صنایع آب و فاضلاب، صنایع فولاد و استراکچرسازی و… دارد.

این نوع رنگ صنعتی که کاربرد بسیار وسیعی دارد و بیشتر به عنوان لایه نهایی مورد استفاده قرار می گیرد، با توجه به خصوصیات و مقاومت های جوی بالایی که دارد به عنوان لایه نهایی مورد استفاده می گیرد.

در این نوع رنگ صنعتی، دسته بندی لایه رویه پلی یورتان براساس میزان براق بودن انجام می گیرد. برخی جهت افزایش ضخامت لایه پلی یورتان از آن به عنوان لایه میانی نیز استفاده می کنند که البته توصیه نمی شود. انواع رنگ صنعتی پلی یورتان از این قرار است:

رنگ رویه پلی یورتان مات
رنگ رویه پلی یورتان نیمه مات
رنگ رویه پلی یورتان نیمه براق
رنگ رویه پلی یورتان براق

خصوصیات رنگ صنعتی پلی یورتان

رنگ صنعتی پلی یورتان مقاومت بسیار بالایی در برابر عوامل جوی دارد. این نوع رنگ دربرابر نور خورشید و اشعه UV نسبت به سایر رنگ های صنعتی مقاوم تر بوده و درنتیجه در صنایع حساس به عنوان لایه نهایی انتخاب می گردد و تقریبا می توان گفت که جایگزین دیگری تدارد.

از دیگر خصوصیات رنگ پلی یورتان مقاومت در برابر رطوبت و جلوگیری از نفوذ آن است که از دیگر عوامل جوی است که در انتخاب رنگ رویه تاثیرگذار است.
کاربرد رنگ صنعتی پلی یورتان

رنگ رویه پلی یورتان به عنوان لایه نهایی بر روی رنگ های آستر و میانی اپوکسی قابل استفاده بوده و چسبندگی بسیار مناسبی را ایجاد می کند. سازگاری این نوع رنگ با رنگ صنعتی اپوکسی باعث شده است که این رنگ بتواند ضعف رنگ اپوکسی دربرابر اشعه UV را پوشانده و به عنوان یک سیستم سه لایه بسیار مناسب در صنایع مختلف مورد استفاده قرار گیرد.