سند بلاست رنگ

سند بلاست رنگ

از آنجایی که در اطراف ما فعالیت‌های زیادی دائم در حال شکل گرفتن می‌باشد، در این باره روش‌ها و تکنیک‌های جدید و به روزی طراحی شده است. عملیات رنگ‌کاری به روی سطوح مختلف را همه شما بارها دیده‌اید، ولی تا به حال شده به این فکر کنید که چطور این فرآیند آن قدر تمیز و زیبا شکل می‌گیرد؟ در واقع یکی از فرآیندهای مهمی که در سیستم‌های گوناگون انجام می‌شود، عملیات رنگ‌کاری به روی انواع سطوح مختلف است. اگر شما نیز در این حرفه فعالیت داشته باشید، می‌دانید که یکی از روش‌های مهم قبل از انجام رنگ‌آمیزی به روی سطوح، فرآیندی مهم به نام  سندبلاست رنگ است. این اصطلاح در صنعت زمانی به کار برده می‌شود که بخواهیم سطح مورد نظر را برای رنگ‌آمیزی آماده کنیم. عده‌ای از شما هنوز با این اصطلاح و فرآیند آشنایی ندارید، به این ترتیب در این مقاله قصد داریم راجع به آن اطلاعات لازم را به دست آوریم.

سندبلاست رنگ چیست؟

همانطور که می‌دانید رنگ‌آمیزی سطوح مختلف برای آنکه بتواند به صورت ایده‌آل و بی‌نقص انجام شود، سطوح باید عاری از هر گونه آلودگی، خرابی و نقص باشند. اما نکته‌ای که حائر اهمیت می‌باشد، این است که برای انجام این فرآیند چه کاری باید انجام داد، و از چه دستگاه و روشی باید کمک گرفت. اینجاست که روش سندبلاست نقش خود را بازی می‌کند. در این روش ذرات تحت فشار هوا به روی قطعات شیشه‌ای و فولادی پاشیده شده و سطوح را عاری از هر گونه آلودگی و برای حکاکی و رنگ‌کاری آماده می‌کنند.

در ادامه بخوانید:  سند بلاست مخازن و 3 نکته مهم درباره آن

به چنین فعالیتی که برای رفع ناصافی‌ها به روی سطوح مختلف انجام می‌گیرد ساب‌پاشی با سند بلاست گفته می‌شود که بسیار مهم و ارزشمند است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید که این نام سند بلاست از کجا آمده، در واقع سند بلاست یک واژه انگلیسی می‌باشد. به این صورت که سند به معمای ماسه و بلاست به معنای پرتاب است. در واقع وظیفه مهم این فرآیند از بین بردن گرد و غبار، رنگ و آلودگی از روی سطوح فلزی، شیشه‌ای، چوبی و … است.  به این ترتیب در سایت‌های معتبر می‌توانید از قیمت سند بلاست رنگ اطلاع کسب کنید.

در اصل کار اصلی که در این روش پیاده می‌شود، به این صورت که ذرات بسیار ریز ساینده، مانند شن و ماسه برای صاف کردن سطح مورد نظر، با فشار زیاد به روی متریال موجود پاشیده می‌شوند؛ و هر نوع گرد و غبار، آلودگی و مواد کهنه‌ای که به روی سطح قرار گرفته را از بین می‌برند. برای آنکه این فرآیند بتواند بی‌نقش شکل بگیرد، ذرات ساینده زیادی در آن مورد استفاده واقع می‌شود، که این ذرات شامل ماسه سیلیس، اکسید آلومینیوم، مس باره، خرده شیشه، ساچمه و ذرات ریز فولادی، ماسه سرامیک و کربید سیلسیم می‌باشند.

با توجه به فعالیت مهمی که در سندبلاست رنگ صورت می‌گیرد، این مواد ساینده باید به گونه‌ای ساخته شوند که مقاومت بالایی داشته باشند و اینطور نیز هست. مواد ساینده‌ای که در این عملیات به کار برده می‌شوند، دارای ویژگی‌های متفاوتی از نظر مقاومت، چگالی، سایز و شکل گوناگون هستند. به این صورت با خیال آسوده می‌توانید از این مواد استفاده کنید و سپس یک عملیات رنگ‌کاری فوق‌العاده بی‌نقص را پیاده کنید.

در ادامه بخوانید:  سندبلاست در کارگاه با قیمت مناسب و کیفیت عالی

سند بلاست رنگ

تجهیزات مورد نیاز سند بلاست رنگ

همانطور که می‌دانید هر فعالیتی که در اطراف ما شکل می‌گیرد، به تنهایی قادر به رسیدن به یک نتیجه مطلوب نیست و در این راستا به تجهیزات و امکانات مهمی نیازمند هستند. عملیات سند بلاست نیز به خودی خود صورت نمی‌گیرد و برای آن ابزارهایی طراحی شده که بسیار ویژه و خاص این فرآیند می‌باشند. این تجهیزات سند بلاست رنگ شامل کمپرسور باد، شیلنگ، نازل سند بلاست، دیگ و کلاه سند بلاست خواهد بود که توسط فرد متخصص باید تهیه و مورد استفاده قرار بگیرد. در این راستا پرکاربردترین تجهیزاتی که برای انجام انواع سندبلاست رنگ به کار برده می‌شود، دستگاه ایربلاست است؛ که هماطور که ذکر شد به وسیله این دستگاه فشار هوایی را به روی سطوح ایجاد کرده و باعث تمیزکاری می‌شود.

دستگاه ایربلاست توانسته در صنایع گوناگون و در این عرصه جایگاه ویژه‌ای را به عنوان انجام فرآیند سندبلاست رنگ پیدا کند. همچنین به وسیله این تجهیزات مهم قطعات به سرعت بیشتری تمیز خواهند شد، که این بسیار ارزشمند است. به وسیله این دستگاه مواد ساینده برای تمیزکاری سطوح مختلف به صورت مکشی و فشاری پرتاب می‌شوند.

سند بلاست رنگ چیست

کاربرد و مزیت‌های مهم استفاده از سند بلاست رنگ

  • آماده‌سازی سطوح برای رنگ‌آمیزی و انواع آبکاری صنعتی و تزئینی
  • تمیزکاری و مات کردن سطوح
  • ماسه‌زدایی، زنگ‌زدایی و رنگ‌زدایی سطوح
  • زبرکاری سطوح برای انجام عملیات تفلون‌کاری و لعاب‌کاری
  • حکاکی و برجسته‌کاری بر سطوح چوبی، شیشه‌ای، ام دی اف، سرامیک و کاشی

از آنجایی که استفاده از این روش از مزیت‌های زیادی برخوردار است، پس با در نظر گرفتن نکات مهمی اعم از انتخاب درست مواد ساینده، محیط مناسب اجرای عملیات، میزان فشار هوا و رعایت نکات ایمنی مهم توسط افراد متخصص این کار را انجام دهیم. نتیجه داشتن یک مدیریت درست و بالقوه، تلاش و گرفتن تصمیمات درست است. پس با خیال آسوده در این راه قدم بردارید.

در ادامه بخوانید:  سند بلاست در تهران با پایین ترین قیمت

نمونه کار سند بلاست رنگ

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *